DEKKEKSPERTEN ADVARER: - Våte høstveier er skumle. Slitte dekk gir vannplaning i lave hastigheter og lange bremsestrekninger. Det er i høst du trenger de beste dekkene, sier Geir Yngve Lyrstad, daglig leder i Dekkteam på Årnes. Foto Rune Korsvoll

Geir Yngve advarer: – Kan skape farlige situasjoner

Sommerens Norgesferie har gitt dekkene på bilen skikkelig juling. Sjekk dekkene nå. Å kjøre inn i høsten med utslitte dekk kan være direkte farlig.

Tung last, varmt vær og mange kilometer, sliter dekkene ekstra mye. De dekkene som hadde bra mønster da du satte dem på bilen i vår, kan allerede være god under den anbefalte grensen på tre millimeter. Kanskje er de under minstegrensen 1,6 millimeter.

– En langtur med tungt lastet bil, varmt vær og høye hastigheter på motorvei sliter ekstra på dekkene. I der siste har vi hatt flere kunder innom her som vil ha fikset et punkter dekk, men som vi oppdager at er helt utslitt, sier Geir Yngve Lyrstad, daglig leder i Dekkteam på Årnes.

Farlig vannplaning

Han mener at det er mye bedre å sette på nye sommerdekk nå enn å vente til våren.

– Det er nå utover høsten at du virkelig trenger gode sommerdekk. Våte og glatte høstveier kan skape farlige situasjoner både når det gjelder vannplaning og evnen til å stoppe bilen. Dersom du har opplevd vannplaning på bilen en gang, ønsker du aldri å oppleve det igjen. Bilen blir ustyrlig som et såpestykke i et badekar og helt umulig å kontrollere, sier Lyrstad.

– Selv om minstekravet til mønsterdybde er 1,6 millimeter, anbefaler vi alltid å bytte sommerdekk på 3 millimeter. Et dekk på 1,6 millimeter vannplaner mye tidligere og har betydelig lengre bremsestrekninger enn ett med dobbelt så mye mønster, sier Lyrstad.

ENKEL SJEKK: Med en mynt sjekker du enkelt mønsterdybden i dekkene. Fra toppen av 5-tallet til kanten av denne fem-kronen er det omtrent to millimeter. Foto: Rune Korsvoll

Bremser dårlig

Akkurat det har uavhengige dekktester i blant annet Dagbladet vist: Mens et nytt Goodyear dekk klarte 98 km/t før det mistet veigrepet, vannplanet et Nokian-dekk med 1,7 millimeter mønster (lovlig i Norge) allerede ved 68 km/t.

Også bremsestrekningen på våt vei blir lang med slitte dekk. Fra 80 km/t var forskjellen fra det nye til det slitte dekket ni meter. Det høres kanskje ikke så mye ut, men når bilen med de nye dekkene hadde klart å stoppe, kanskje foran barnet som løper ut i veien, holdt bilen med de slitte dekkene fortsatt 35 km/t.

Beste dekk

I vår kjørte Dagbladet 15 sommerdekk gjennom omfattende tester. Dette var de åtte beste dekkene.

Michelin Pilot Sport 49,5 poeng

Continental PremiumContact 69,2 poeng

Goodyear Eagle F1 Asym. 58,8 poeng

Nokian Hakka Black 28,8 poeng

Maxxis Victra Sport 58,7 poeng

Bridgestone Turanza T0058,6 poeng

Hankook Ventus S1 Evo 38,6 poeng

Kumho Ecsta PS718,5 poeng

Falken Azenis FK 5108,4 poeng

Vredestein Ultrac Vorti8,3 poeng

Billige dekk nå

Det er også en annen god grunn til å kjøpe nye dekk nå. Dekkbutikkene står på trappene til å ta inn en ny kolleksjon med vinterdekk. Det kan bety gode priser. Mange forhandlere har sommerdekk på lager som de gjerne vil bli kvitt før vintersesongen og kjører bra tilbud. Venter du til våren, må du likevel kjøpe nye, og da er prisen kanskje høyere.