Fenstad Auto: – Endelig en elektrisk Volvo

– Denne har vi ventet lenge på, men endelig har vi fått Volvo XC40 Recharge i butikken. Når 60 prosent av de nye bilene som selges i Norge i dag er rene elektriske, sier det seg selv hvor viktig denne bilen er for oss.

Det sier Kristin Kjølmoen Aarhus i Fenstad Auto. XC40 er på ingen måte en ny bil, men med elektrisk drivverk åpner det seg plutselig et helt nytt marked, med kundegrupper som Volvo så langt ikke har hatt noe tilbud til.

– Selv om det har tatt litt tid å få på plass en elektrisk bil, kan vi nå si at dette er en bil med velprøvd teknologi. Den har en stor batteripakke som skal gi en rekkevidde på 400 kilometer, to elmotorer som gir firehjulstrekk som standard og svært gode kjøreegenskaper siden batteripakken ligger i bunnen av bilen og gir lavt tyngdepunkt. I tillegg har den et spennende design og ikke minst den sikkerhetspakken som Volvo er kjent for fra sine andre modeller.

– Vi har ikke hatt bilen i butikken mer enn en ukes tid, men det er tydelig at dette er en bil som mange synes er spennende. Interessen har allerede vært stor. Jeg tror også vi kan nå helt nye kundegrupper med den elektriske utgaven av XC40, sier Kjølmoen Aarhus som også peker på at en elbil har betydelig lavere driftskostnader enn en tradisjonell bensin- eller dieselbil.

Tidligere i år ble den nære slektningen Polestar 2 lansert. Den framstår som en sportslig sedan, mens XC40 en noe mer høyreist liten kompakt-SUV. Drivlinjene, programvare, batterier, og andre viktige elementer er de samme. Bilen byr på 408 hestekrefter fra ei batteripakke på 78 kWh. Rekkevidden er oppgitt til godt over 400 kilometer, og bilen støtter ladeeffekter på 150 kW. Prisen på XC40 Recharge starter rett over 500.000 kroner.