POSITIV OVERRASKELSE: – Vi har aldri kjørt Opel før, men Garndland X er en positiv overraskelse. Ikke minst er det ladbare hybridsystemet med en rekkevidde på strøm på rundt 50 kilometere, perfekt for oss, sier Danielle De Vos (med datteren Sanna) og Terje Borchgrevink Nuis. Foto: Rune Korsvoll.

Familie på Neskollen: – For oss er en ladbar hybrid helt perfekt

– Vi bor på Neskollen og har mye småkjøring til Årnes og Jessheim både for å handle og for fritidsaktiviteter. For oss er en ladbare hybrid, som gir oss 40-50 kilometer på strøm, helt perfekt.

Det sier Terje Borchgrevink Nuis. Sammen med kona Danielle De Vos og barna, har de prøvekjørt nye Opel Grandland X for Raumnes. SUV-en har en bensinmotor, en elektrisk motor og en batteripakke som ifølge offisielle målinger skal gi 59 kilometers rekkevidde på strøm. Kanskje noe mer ved forsiktig kjøring. Når batteriet er tomt, tar bensinmotoren deg videre. I tillegg er firehjulstrekk, automatgir og en solid utstyrspakke standard på den rimeligste utgaven av bilen.

– Førsteinntrykket av bilen kan oppsummeres som en positiv overraskelse. For det første er den innvendige plassen god. Vi har tre barn og alle har bra plass i baksetet. Bagasjerommet er helt greit for daglige behov. Det er ikke noe problem å få inn ei barnevogn her. Når en familie på fem skal på ferie, må det uansett en takboks til for å få med det vi trenger, sier Nuis, som framhever det ladbare hybriddrivverket som en av de store fordelene ved Grandland X.

Opel Grandland X Hybrid

Ladbar hybrid

Bensin + elektrisk motor

300 hk, forbruk 0,14 l/mil

CO2-utslipp 31 g/km

Rekkevidde på strøm 59 km.

Aks. 0–100 km/t på 6,1 sek

Toppfart 235 km/t

Trinnløst gir

Firehjulstrekk

Registrert for 5

Vekt 1800 kg

Nyttelast ca. 475 kg

Lengde 4,48 meter

Bagasjerom 390 lit.,

Pris Premium kr 524.000,-.

Daglige turer på strøm

– Det er både billig og miljøvennlig å kunne gjøre unna de fleste daglige turene på strøm. Og det blir jo en del småkjøring rundt i bygda på ukedagene. Vi klarte 50 kilometer på strøm uten å kjøre spesielt rolig.

– Det som er litt dumt er at ladbare hybrider ofte ikke kan lades på jobben eller på offentlige ladepunkter, sier Danielle De Vos.

– Jeg jobber på Ahus og det er rundt 40 kilometer en vei fra Neskollen. Der er det bare elbiler som har tilgang til ladere. Dersom også jeg kunne ladet den ladbare hybriden her, kunne jeg klart hele jobbreisen på strøm, sier Danielle.

KONKURRENTER
Mitsubishi Outlander PHEVOpel Grandland XFord Kuga PHEV
Pris fra ca.424.000,-524.900,-449.000,-
Hk224300225
Forbruk l/mil0,200,140,14
Lengde m.4,704,484,63
Bagasjerom lit. 453390510
CO2-utslipp463232
Rekkevidde på strøm545956
Garanti ny/rust7/125/125/12
Rimeligste utgaver med ladbart hybriddrivverk

Lufting i setene

– Ellers finner vi oss godt til rette bak rattet. Siden vi aldri har kjørt Opel tidligere, er det noen ting som er litt uvant. For eksempel sitter knappen for å låse opp dørene innenfra midt på dashbordet. Det tok litt tid å finne den, siden alle andre biler vi har kjørt har den ved venstre dør. Et stort pluss er at Grandland har både varme og kjøling i setene. Det har vi aldri sett i noen andre biler i denne klassen. Det passer bra når det er så varmt som nå.

– Motoren på 300 hester har massevis av krefter. Det kan nesten bli litt i meste laget noen ganger, for det er lett å komme over fartsgrensen. Elmotoren gjør at kreftene kommer med en gang du tråkker på gasspedalen.