MANGE SPENNENDE: De nordiske jury-medlemmene samlet alle kandidatene til test i oktober. Vinneren offentliggjøres på Genève-utstillingen 2. mars. Foto: Markus Pentikainen

Disse bilene kan bli Car of the Year

Aldri tidligere har så mange elektriske biler vært i finalen i Car of the Year som i år. Blant de sju finalistene finner vi mange spennende nyheter for folk flest.

Fra en lang liste på 35 kandidater, har juryen nå plukket ut sju finalister som skal konkurrere om det mest prestisjefylte prisen i bilbransjen – Car of the Year i Europa.

Finalistene

BMW 1-serie

Ford Puma

Peugeot 208

Porsche Taycan

Renault Clio

Tesla Model 3

Toyota Corolla

– Tre av de sju er rene elbiler og jeg tror nok at et par av disse må finne seg i å være favoritter, sier Raumnes Rune Korsvoll, som er norsk medlem i den europeiske juryen.

Han trekker fram at Tesla Model 3 allerede er kåret til Årets Bil i Norge og flere andre land. I tillegg tror han Peugeot e-208 kan være en het kandidat.

– Det er alltid vanskelig å tippe en vinner, men Tesla har forandret tenkemåten til alle verdens bilprodusenter, er nå svært leveringsdyktige med nye Model 3. I dag er den Norges klart mest solgte bil. Tesla fortjener snart en pris.

– Nye Peugeot 208 kommer både med tradisjonelle bensinmotorer og som ren elbil. Sistnevnte har lav pris, relativt lang rekkevidde og vil bli svært spennende for norske bilkjøpere, sier Korsvoll, som likevel er langt fra sikker på at en av disse står igjen som vinner når Car of the Year-trofeet deles ut på Genève-utstillingen mandag 2. mars.

Mange av de 60 jurymedlemmene kommer fra land der elektriske biler fortsatt har en svært liten markedsandel. Dermed kan det like godt stå en bil med konvensjonell motor-teknologi som vinner, selv om juryen blant annet har som krav at den skal belønne ny teknologi og miljø.