INGEN REKKEVIDDEANGST: – Jeg mener Grandland X gir deg det beste fra to verdener: God rekkevidde på strøm, samtidig som bensinmotoren sørger for at langturer går uten problemer, sier Espen Brenna hos Mobile på Jessheim. Foto: Rune Korsvoll

– Det beste fra to verdener

– Det er bra trøkk her hos Opel om dagen. Mye handler om biler med batteri. Elektriske Ampera-e selger bra, i juni kommer helt nye Corsa som elbil og for noen dager siden rullet Grandland X ladbar hybrid inn i butikken.

Espen Brenna hos Mobile på Jessheim merker at ting er i ferd med å normalisere seg og at kundene er på vei tilbake i butikken etter koronakrisen.

– Det er alltid spennende når en ny bil kommer i butikken. Derfor er det mye fokus på Grandland X akkurat nå. Dette er en familiebil med god plass både i baksetet og bagasjerommet. Bilen har firehjulstrekk som standard og ladbart hybriddrivverk med en bensinmotor og en elektrisk motor som til sammen yter 300 hester. Elmotoren får strømmen fra et nytt og større batteri, som gjør at du i praksis kan kjøre mellom fire og seks mil på strøm før bensinmotoren starter og tar deg videre, for klarer Brenna.

Han mener at du på denne måten får det beste av to verdener: At du kan gjøre mye av den daglige kjøringen på strøm, mens bensinmotoren og elmotoren samarbeider for lavest mulig forbruk under langkjøring.

– Her er det med andre ord ikke snakk om noen rekkeviddeangst. Grandland X gir den en god kombinasjon av moderne teknologi. Med såpass mye krefter, blir dette også en spennende bil å kjøre. Vi mener startprisen rett over 500.000 er en god pris, tatt i betraktning at alle modellene har firehjulstrekk som standard og er svært godt utstyrt, sier Brenna.