STORT UTVALG: Rundt 60 elbil-modeller – både rimelige og dyre – er til salgs i Norge nå. De aller mest populære er det som koster fra 500 000 kroner og oppover. Foto: Rune Korsvoll

De mest populære bilene akkurat nå

Norske bilkjøpere vil ikke ha de billige elbilene. De mest populær har en startpris på en halv million kroner eller mer.

Sammenliknet med i fjor, har salget av nye biler stupt. Ved utgangen av august var det registrert 88 116 nye personbiler, mot nesten 111 000 i den samme perioden i fjor. Årsaken til nedgangen er neppe at nordmenn ikke har lyst på ny bil. Ventelistene på nye elektriske biler er lange.

Ettervirkninger av pandemien samt krigen i Ukraina, gjør at bilprodusentene har mangel på nødvendige deler og derfor har problemer med å levere de bilene som nordmenn vil ha.

Pandemi og krig

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), er klar på at dette er årsaken til av salget har gått såpass kraftig ned i år:

Fjoråret ga oss ny rekord med over 172 000 nye biler. Få tror at vi kommer i nærheten av dette i år. Pandemi og krig gir fortsatt store utfordringer for bilbransjen. Mange forhandlere får ikke det antall nye biler som de kunne ha levert til kunder som står på venteliste, sier Thorsen.

Dyre biler på topp

At det stort sett bare er elektriske biler norske kjøpere vil ha om dagen, er ingen stor overraskelse. Vi har plukket ut de 15 mest solgte bilene hittil i år. Bortsett fra Toyota Rav4 på en 11. plass, inneholder listen bare elektriske biler.

På toppen troner Tesla Model Y, fulgt av Volkswagen ID.4 GTX, Skoda Enyaq og BMW iX. Det som er litt spesielt er at alle disse har en startpris på over 500 000 kroner. Det har også de fleste av de 15 andre bilene på listen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De mest populære bilene hittil i år
ModellAnt. solgtRekkevidde kmPris fra kr
Tesla Model Y6510533572 390,-
Volkswagen ID.4 GTX4786495505 900,-
Skoda Enyaq4135522515 000,-
BMW iX3292425682 000,-
Hyundai Ioniq 53002500499 000,-
Audi Q4 e-tron2870335421 000,-
Audi e-tron2551311581 000,-
Ford Mustang Mach-E2444440477 000,-
Tesla Model 32432602517 390,-
Polestar 22432420375 000,-
Toyota Rav42334-469 000,-
Volvo XC401987421470 000,-
Hyundai Koma Electric1798305316 000,-
Nissan Leaf1765270230 000,-
VW ID.41658529439 000,-

Ingen vil ha de billige

Audi Q4 e-tron, som har en startpris på 421 000 kroner, kan se rimelig ut. Denne utgaven med det minste batteriet, en rekkevidde på 330 kilometer og bakhjulsdrift er det imidlertid nesten ingen som kjøper. Ifølge forhandlere vi har snakket med, koster de fleste Q4 e-tron de selger over 600 000 kroner.

Sånn er det også med Polestar 2. Den har en startpris på 375 000 kroner, men de fleste bilene selges med firehjulstrekk og et stort batteri som gir en rekkevidde på 470 kilometer. Da er også denne bilen fort oppe i nesten 500 000 kroner før den er klar for veien.

Stort utvalg av billige

Selv om utvalget av elektriske biler i prisklassen rundt 300 000 kroner er stort, mange med kort leveringstid, er det altså ikke disse nordmenn først og fremst vil ha. Vi må helt ned til Hyundai Kona på 13. plass og Nissan Leaf på 14. før vi finner de billige elbilene på listen.

Hva som skjer med bilsalget resten av året er usikkert.