MÅ FIKSE BATTERIET: Mange ladbare hybrider og elbiler kalles tilbake for å fikse mulige feil på batteriene. Men bensin- og dieselbiler er de som oftest begynner å brenne, sier ekspertene. Foto: RUNE KORSVOLL

Brannfare i flere ladbare biler

Ford og BMW kaller tilbake flere av sine ladbare hybrid-biler på grunn av brannfare. Alle Opel Ampera-e må sjekkes og Hyundai bytter batteri i 82.000 elektriske Kona.

De siste månedene er de kommet flere varsler om tilbakekalling av ladbare biler. Problemer med høyspent-batteriene som kan føre til brann er årsaken.

Allerede i august ble det kjent at det kunne oppstå feil på Ford nye, ladbare SUV Kuga hybrid. Utluftingen fra batteriet kan i noen tilfeller ha feil, slik at batteriet kan overopphete og begynne å brenne. Problemene omfatter 27.000 biler som ble bygget før 26. juni 2020.

Må ikke lades

Kuga PHEV ble introdusert i Norge i mai i fjor og Ford rakk å selge i underkant av 600 biler før feilen ble oppdaget.

– I det høyst usannsynlige tilfellet at bilens høyspenningsbatteri eller ladekontrollkomponenter får et teknisk problem, kan det være nødvendig at batteriet frigjør trykk og varme gasser. I ytterste konsekvens kan det skje at overopphetede batterier kan føre til brann i batteriområdet, skriver Ford Norges informasjonssjef Anne Sønsteby i en melding.

I meldingen fra Ford oppfordres eiere av en slik bil til ikke å lade bilene sine eksternt før batteriet er sjekket. Bilen kan ellers kjøres som normalt.

Kortslutning

Også BMW har vært utsatt for branner. Fabrikken kaller tilbake 26.700 biler med ladbart hybriddrivverk på grunn av fare for brann. Dette angår flere BMW-modeller med et slikt drivverk, pluss Mini Countryman.

Allerede i august fikk fabrikken et forvarsel om at feil kunne oppstå. Interne kontroller hadde avslørt at sveiser i batteriet ikke var godt nok rengjort, slik at det kunne oppstå en kortslutning i battericellene. BMW ber kunder som har en slik bil om ikke å lade batteriet.

Kan brenne

Også 9.500 utgaver av elektriske Opel Ampera-e, som er bygget mellom 2016 og 2019, må tilbake på verksted på grunn av at batteriet under spesielle omstendigheter kan begynne å gi fra seg røyk, smelte eller ta fyr. Dette kan skje selv om bilen er slått av, ikke er i bruk og ikke står på lading. Dette er ifølge General Motor, som har bygget alle Ampera-e bilene som er levert. I Norge berører dette over 3.700 eiere.

Bytter batterier

Etter 15 branner har Hyundai forsøkt å utbedre batteriene i elbilen Kona. Nå har fabrikken og batterileverandøren LG Chem bestemt seg for å bytte batterier i 82 000 biler. Rundt 10.000 av disse er i Norge. De berørte bilene er produsert mellom 2018 og 2020.

Hyundai anbefaler eierne av disse bilene om e å lade batteriet til maksimalt 90 prosent, før batteriet er byttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Elbiler brenner ikke oftere

Til tross for disse problemene med elbiler og hybrider, er det ikke slik at elbiler brenne oftere enn bensin- og dieselbiler, skal vi tro ekspertene. Seksjonssjef Jon Erik Holst i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har sett på antall rapporterte bilbranner fra 2016 til 2019:

– I denne perioden ble det registrert 60 elbilbranner og 2.651 branner i bensin- og dieselbiler. Når vi justerer tallene i forhold til at det finnes rundt 2,5 millioner fossilbiler og rundt 250 000 elbiler i Norge, ser vi at bensin- og dieselbiler brenner fire til fem ganger så ofte som elbiler, sier Holst til Faktisk.no.