ELBILER VARMEST: De fleste elektriske bilene har et raskere og mer effektivt varmeapparat enn biler med forbrenningsmotor. I tillegg kan elbilene varme kupeen og sørge for isfrie ruter før bilen startes. Foto: Markus Pentikainen

Bilene med best varmeapparat

Kuldegradene er i ferd med å senke seg over Nes. Vi har testet varmeapparatet i 19 av de nyeste bilene på markedet – inkludert seks elektriske biler. Elbilene er vinnere og best av alle er en Hyundai.

Så fort kvikksølvet kryper under null, begynner livet med bilen å bli mer ubehagelig. Is på rutene må skrapes og en kald kupé må varmes opp. Når termometeret viser minus 10-15, begynner det å bli riktig utrivelig å starte kjøreturen. Og dette har ikke bare med komfort å gjøre. Det er god sikkerhet i å ha en bil som raskt klarer å fjerne is og dugg fra vinduene, og holde dem slik gjennom hele kjøreturen.

Store forskjeller

Et godt varmeapparat kan gjøre en kald vintermorgen enklere. I de store vinterbiltestene, som Dagbladet kjører sammen med det finske magasinet Tekniikan Maailma nord i Finland hver vinter, inngår test av varmeapparatene som et viktig moment. I januar testet vi 13 av de nyeste bensin- og dieselbilene på markedet. I tillegg testet avisa varmen i seks av de nyeste elektriske bilene. Konklusjonen er klar; elbilene er ofte best, men forskjellen på de beste og dårligste bilene er stor.

ELBILENE: Tiden det tar før det blir 5 og 20 grader i kupeen. Renault Zoe, Mercedes EQC, Audi e-Tron, Tesla Model 3, Hyundai Ioniq, Kia e-Soul.

Slik tester vi

Temperaturen er minus 5 grader – ikke veldig kaldt. I streng kulde er forskjellen mellom varmeapparatene enda større. Vi måler temperaturen i hodehøyde mellom forsetene, i fotbrønnen foran og i fotbrønnen bak. Bilene kjøres i kolonne og starter med 30 sekunders mellomrom. Elektriske varmere er på og varmeapparatet på full defroster og maksimum temperatur.

BENSINBILENE: Tiden det tar før det blir 15 og 23 grader I kupeen. Toyota Corolla, Mazda CX-30, DS3 Crossback, BMW 118, Skoda Kamiq, Ford Puma, Kia Xceed, Opel Corsa, Peugeot 208, VW T-Cross, Nissan Juke, Citroën C5 Aircross, Renault Clio

Opel Corsa raskest

Først kjører vi to kilometer i tettbygd område i 30 og 40 km/t. Når vi kommer ut på hovedveien, øker vi til 80 km/t. Etter seks kilometer trykker vi på automatisk-knappen, skrur av de elektriske varmerne og lar varmeapparatet styre luftstrømmen selv.

Raskest til å oppnå en temperatur i kupeen på 23 grader, som var målet for testen, er Opel Corsa. Det skjer allerede etter ni minutters kjøring. Deretter kommer Ford Puma og DS 3 med ni og et halvt minutt. Tregest varme er det Citroen C5 Aircross som gir, med 20 minutter og Renault Clio med 24 til 23 varmegrader.

I elbilene er varmeapparatet elektrisk og starter oppvarmingen umiddelbart uten å måte vente på at motoren skal varmes opp. Det betyr også at elbilene enkelt kan varmes opp før kjøreturen starter. Står bilen på lading, vil dette heller ikke stjele strøm og rekkevidde fra batteriet.

Hyundai Ioniq var bilen som ga den aller raskeste varmen i testen. Allerede etter fem minutter var temperaturen i kupeen 20 grader. Rett etter kom Tesla Model 3 med seks minutter. Tregest var Renault Zoe, som ikke hadde klart å få temperaturen opp i 20 grader etter 15 minutters kjøring.