Raumnes

Reportasje

Bilistenes gode venner takker av

Bilistenes gode venner takker av

De kommer til å savne kontakten med kunder i alle utgaver og fasonger. Kundene kommer til å savne dem.

LES OGSÅ: «Jeg skal alltid fylle drivstoff på Esso'n i Vormsund!»

Ekteparet Erik Hagen og Laila Karlsveen har siden 1. januar 2001 drevet Vormsund Veiservice, eller Esso Vormsund som det heter på folkemunne. Det skal de fortsette å gjøre ut august i år, men så er det slutt.

Hvem som skal overta er ennå uklart. Stasjonen har ti ansatte på hel- og deltid, og alle er lovet at de skal få bli med videre. Vi, kundene med mange tommeltotter og liten peiling på bil, kan bare håpe at de nye driverne blir like serviceinnstilte som de gamle har vært i alle år. For hvor skal vi ellers dra for å bytte en lyspære, skifte vindusviskere og hva annet?

– Jeg har for eksempel som fast oppdrag å knytte slips for en kar. Ikke sjelden må vi reise ut og hjelpe folk som har kjørt tomt for drivstoff, sier Erik Hagen.

– Det er også mange som bruker stasjonen som pakkesentral. Noen legger igjen en pakke eller to, som andre kommer og henter, sier Laila.  

Mekker bil

Opplysningssentral må de også nesten kunne kalle seg. Folk kommer innom og spør om det meste. Ikke at ekteparet har noe imot det.

– Vi har som filosofi å sette kunden i fokus. Det har vi vært nødt til som en liten bedrift. Vi ønsker jo at kundene skal komme tilbake.

Purreløk stanset bilen

Blant de mer kuriøse oppdragene er mannen som ringte oppe fra Eurosenteret. Bilen ville ikke starte etter at kona hadde vært inne og handlet, og lenge klarte heller ikke Hagen å finne ut hva feilen kunne være. Inntil han oppdaget at kona hadde stappet en purreløk godt opp i sikringsboksen.

– Det torde jeg ikke røpe til ektemannen, av frykt for hva det kunne ha å si for det ekteskapelige forholdet. Jeg bare fortalte dem at nå går bilen igjen.

På den kuriøse siden er også en liten hendelse der undertegnedes bil og samboer var involvert. Hagen hadde fått rettet ut en liten bulk like under vinduet på passasjersiden. Ved et senere stasjonsbesøk gikk han ut for å se om det var spor etter skaden. Bak sotede vinduer satt hun, nesten umulig å oppdage i solskinnet. Han stirret på skadestedet. Hun trodde at han stirret på henne, og undret seg: Hva er nå dette for en raring?

– Litt pinlig det der. Jeg så rett og slett ikke at det satt noen der, erindrer han.

Driverparet vil ikke alene ta æren for at de har drevet en vellykket virksomhet i snart to tiår.

– Medarbeiderne våre har gjort, og gjør, en fantastisk jobb. De står på hele tiden, og uten dem hadde vi ikke vært der vi er i dag.

Ny driftsstrategi

Selve Esso-stasjonen drives som franchise av Hagen og Karlsveen. Servicehallen er det han som rår over. Bensinen har ekteparet i alle år kjøpt av Esso for videresalg. Det ble endret i fjor da et irsk selskap, DCC, overtok denne delen av driften. Bensinsalget foregår nå gjennom deres norske datterselskap Certas. Drivernes oppgave er å ta imot betaling for drivstoffet. På spørsmål om hvorfor de nå velger å gi seg, svarer Hagen diplomatisk at det er på tide å slippe til nye krefter. En annen ikke uvesentlig grunn er imidlertid at det nye eierselskapet har en annen driftsstrategi enn den som har rådet grunnen til nå. Det er et sprik mellom hva selskapet og driverne ønsker.

Matsalg

– Da kan det i grunnen være like greit å prøve noe annet, sier Erik Hagen.

– Hva tjener dere egentlig penger på?

– Matsalget er det vi tjener best på. I tillegg har vi inntekter fra servicehallen.

Klare for nye oppgaver

Erik Hagen (54) er utdannet bilmekaniker. I 13 år arbeidet han i Norges Automobil-Forbund (NAF) med opplæring, kvalitetskontroll og andre gjøremål, blant annet kjøring av veipatrulje på strekningen Strynefjell-Geiranger. En interessant og spennende tid, sier han. I 10 år satt Hagen i styret i Esso forhandlerforum. Nå går han til ny jobb som butikkansvarlig i Eik-senteret på Kløfta.

– Hva gjør du når du ikke jobber?

– Vi forsøker å gå en tur et par kvelder i uka. Vi har to barnebarn og en hytte på Gåsbu. Jeg har også veteranbiler, gamle traktorer og mopeder – og er med i Lions.

Laila Karlsveen har i hele sin yrkeskarriere drevet med mennesker i ulike sammenhenger. Den menneskelige faktoren har også vært det beste med jobben på Esso Vormsund. Hun har sett et vidt spekter av dem komme og gå i årenes løp.

– Noen er kanskje ikke helt gode?

– Mange er det ikke, men vi har hatt dem. De aller, aller fleste er greie og hyggelige å ha med å gjøre.

Hun har ennå ikke skaffet seg nytt arbeid. Det skal hun definitivt gjøre.

– Vi får se hva som byr seg, men ny jobb skal jeg ha. Hvis ikke, vil jeg nok ikke bli god å være i hus med, smiler hun.

redaksjon@raumnes.no