Raumnes

Nyheter

Studenter lagde kabriolet av den norske Troll-bilen

Studenter lagde kabriolet av den norske Troll-bilen

Støpeformer fra Troll-fabrikken, en 1967-modell VW Boble og ei stor studentgruppe med arbeidslyst førte til bilen Troll 7.

– Vi begynte i 2016 og fant etter hvert ut hva vi skulle gjøre, sier Harald Grøndahl.

Harald er opprinnelig nesbu og studerer produktutvikling og produksjon på NTNU i Trondheim. Sammen med studentgruppa Smørekoppen Engineering har han vært med på å lage bilen Troll 7 helt fra bunnen av.

– Bestefaren til prosjektleder Håvard Teigen kjøpte opp deler og støpeformer etter Troll-konkursen, og bygde den sjette Troll-bilen, forteller Grøndahl.

Studentene brukte dermed de originale Troll-støpeformene bestefar Harald Aspheim hadde liggende, i tillegg til at de lagde formene som manglet.

Troll 7

– Framparten og bakparten er original, mens ruteramma og vingene på skjermene har vi lagd på egen hånd, sier Grøndahl.

Den originale Troll-bilen ble produsert i Norge mellom 1956 og 1958, og hadde glassfiberarmert polyester i karosseriet.

Kabriolet

Studentgruppa ville gi bilen et eget særpreg, og ideen var først å lage en dampmotor. Ideen ble forkastet på grunn av den store arbeidsmengden. Smørekoppen endte dermed opp med ideen om å bygge bilen med motor, drivverk og hjuloppheng fra en 1967-modell Volkswagen Boble.

Made in Norway

– Dette var langt mer tilgjengelig enn Gutbrod-rammen de originale Troll-bilene var bygget på, skriver Smørekoppen i pressemeldingen.

De ble også enige om å gjøre Troll-bilen om til kabriolet.

Mye jobb

Bilprosjektet er noe studentene har gjort på fritiden, og de får ingen karakterer på prosjektet.

– Vi har fått låne en garasje hos NTNU, og utfordringen har vært å få tak i penger, materialer og utstyr. Vi som har vært med har ikke lagt ned penger og vi har måttet prøve å trylle fram midler, sier Grøndahl.

Prosjektet var tenkt å gå på ett år, men to år gikk med til produksjonen.

– Smørekoppen er 20 studenter, og siden det gikk over to år har rundt 40 personer deltatt, sier Grøndahl.

Studentene har laget oppheng til karosseri og dører, og har både støpt, pusset, sparklet og lakkert. Høyttalerdeksler og dørhåndtak er 3D-printet, og de nyproduserte støpeformene er frest i CNC-maskin.

– Rent praktisk var utfordringen at ingen hadde støpt i glassfiber før, og alt fra å sy dørtrekk til å lime frontruta bød på utfordringer. Problemene gikk greit å løse og vi fikk masse god hjelp, sier Grøndahl.

Ut på turné

Nå er studentene midt i eksamenstiden, og deretter skal de ta med seg Troll-bilen ut på turné. De skal innom både nasjonal motordag i Lillehammer og Street Meet i Lunde, der Troll 7 får treffe noen av de originale Troll-bilene. På turneen skal de også innom «cars and coffee» på Sørumsand.

Trekkplaster

Grøndahl forteller at de er godt fornøyd med resultatet, og at bilen vekker oppmerksomhet og stor interesse.