annonse

Sikrer passasje i jernbaneundergangen

Fyller opp
Fyller opp: Tore Dyrseth, byggeleder i Statens vegvesen, følger situasjonen på vegene tett under flommen. Nå gjøres tiltak for å sikre framkommelighet gjennom jernbaneundergangen på Årnes. (Foto: Lisbet Bekkeli Amundsen)

Klokka seks i dag tidlig kom vannet for fullt inn i jernbaneundergangen på Årnes.

Lisbet Bekkeli Amundsen

– Det har vært stabilt, men vannet har steget litt gjennom hele natta. Halv tre i natt så det ut til at det gikk greit i undergangen, men så dro det på seg, sier Tore Dyrseth, byggeleder i Statens vegvesen.

I morgentimene søndag var det rundt 16 centimeter vann midt i undergangen. Vannet kommer opp gjennom kummene i undergangen når elva presser på. Vegvesenet har satt i verk tiltak.

Fyller opp

– Vi fyller opp med steinmasser. Til å begynne med tar vi det ene løpet. I tillegg fyller vi opp slik at fotgjengere kan komme tørrskodd gjennom, sier Dyrseth.

Han opplyser at det er lagt ut vegmelding om begrenset makshøyde i undergangen.

Ved midnatt steg Glomma 1,5 centimeter i timen på Årnes.

Kulminerer

Vannføringen flere steder på Østlandet er i ferd med å kulminere der flommen har vært verst.

– De fleste elvene har nå nådd toppunktet, sier vakthavende hydrolog i NVE, Knut Olav Aamodt, til NRK.

– Det er fremdeles store vannføringer i noen dager, men de fleste stedene i elvene har det kulminert, bortsett fra i nedre deler av Glomma der det fortsatt er stor vannføring. I Mjøsa vil vannstanden fortsette å stige den nærmeste tiden, sier hydrologen.

I Mjøsa venter NVE at flomtoppen nås 20. mai.

lisbet@raumnes.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.