annonse

Sær SUV

FØRSTE SUV
FØRSTE SUV: DS 7 Crossback er den første SUV-en fra DS som selges i Europa. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
ORIGINAL
ORIGINAL: DS har virkelig anstrengt seg for å lage noe utenom det vanlige. Det er blitt vellykket, men krever noe tilvenning. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
PLASS
PLASS: Bagasjerommet er 80 liter større enn det man finner i BMW X3 og Audi Q5. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
FORSEGGJORT
FORSEGGJORT: LED-baklysene har også en særegen design. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
SLEKT
SLEKT: DS 7 Crossback er bygd på samme plattform som Peugeot 5008 og Opel Grandland X. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
FANCY LYS
FANCY LYS: Frontlysene er av LED-typen og har all verdens effekter, her er det «Magic 3D», adaptive funksjoner og de tre lyskildene roterer etter hvilken lystype man velger. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
TO VERSJONER
TO VERSJONER: I Norge er DS 7 Crossback foreløpig tilgjengelig med to motoralternativer. Testbilens bensinmotor på 225 hestekrefter og en diesel med 177. Dieselen koster 20.000 mindre. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
FØRSTE SUV
FØRSTE SUV: DS 7 Crossback er den første SUV-en fra DS som selges i Europa. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
DS 7 Crossback

DS, premiumavdelingen til Citroën, kommer for første gang med en SUV i det norske markedet. Den er ikke som alle de andre.

  • Morten Abrahamsen / NTB

Den første halvtimen i DS 7 Crossback var irriterende. Nær sagt alt er litt annerledes enn det man er vant til. Enkle funksjoner var ikke enkle å finne, ettersom de var plassert med en annen logikk enn erfaring fra andre merker skulle tilsi. Det var mild forvirring rundt selv de enkleste ting, som å få av start/stopp-funksjonen. Og lenge var en av dashbord-visningene et g-meter, altså et akselerometer, som gir temmelig overflødig informasjon.

Med andre ord en ganske perfekt Citroën: passe rar med en personlighet som det tar tid å venne seg til. Noen bilmerker har racinghistorie, Citroën har en sær historie. Det som bygde merket, var biler som var så futuristiske og unike at de kunne være på markedet gjennom flere tiår uten at de virket utdaterte.

Nå skal vi ikke påstå at DS 7 vil være moderne i uforandret form i 2030, men det er noe helt riktig i måten Citroën har tenkt med DS 7. For en DS er en Citroën, selv om den er skilt ut som eget merke. DS-bilene skal være mer raffinerte og frekkere i designen, og merket skal være premium.

Det lille ekstra

ORIGINAL
ORIGINAL: DS har virkelig anstrengt seg for å lage noe utenom det vanlige. Det er blitt vellykket, men krever noe tilvenning. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

I en årrekke har Citroën vinglet mellom å lage for rare biler til å treffe massemarkedet og å lage så vanlige biler at kundene gjerne fant det like greit å velge et annet og streitere merke. Med DS kan produsenten dra på litt ekstra, mens Citroën kan prøve treffe litt bredere med enkle og praktiske biler, gjerne små eller kompakte. DS 7 er langt fra kompakt, det er en SUV på drøyt 4,5 meter. En bil som treffer midt i det den mest populære delen av dagens bilbuffé.

I et segment der det kan se ut som det er om å gjøre å ligne mest mulig på en modell fra et annet merke, er DS 7 noe for seg selv. Utvendig som innvendig.

Når man har vent seg til at ting er gjort litt uvanlig, blir alt så mye bedre, og man ser at DS-designerne virkelig har gjort seg flid. Bilen har blitt både uvanlig og fin. En form for avantgarde-premium, med god material- og byggekvalitet. Skjermen foran føreren viser informasjon i former som man finner igjen andre steder på bilen, og det fungerer – riktignok etter en tilvenningsperiode.

Ofte er det sagt at det viktige er å få kunden til å sette seg i bilen, hvis man skal ha sjans på et salg. Med DS 7 holder ikke det, her bør man bli en stund, til logikken begynner å ta form.

Som en Ferrari

SLEKT
SLEKT: DS 7 Crossback er bygd på samme plattform som Peugeot 5008 og Opel Grandland X. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Når man har blitt dus med dette, er DS 7 altså et riktig fint sted å være. Det er et par små irritasjonsmomenter, som at man må inn i menyene på den midtstilte skjermen for å skru av start/stopp-funksjonen, og at filholder og noe mer er plassert til venstre for rattet og er nær sagt umulig å få øye på mens man kjører, men det er langt unna de mest upraktiske påfunnene fra Citroën historisk sett.

Testbilen har den største av to tilgjengelig motorer i Norge, en bensinvariant med 225 hestekrefter. Den bygger på 1,6-literen som har vært med lenge, og den er god. Som så mange andre har den også forskjellige kjøreprogrammer, som i ytterste konsekvens kan få DS 7 til å bli temmelig sporty. Dette kan ytterligere underbygges ved å bruke girhendlene i metall som er montert på rattstammen, akkurat som de er i en Ferrari. De er riktignok ikke like store, men ser bra ut og er fine i bruk.

Kvikk motor

FANCY LYS
FANCY LYS: Frontlysene er av LED-typen og har all verdens effekter, her er det «Magic 3D», adaptive funksjoner og de tre lyskildene roterer etter hvilken lystype man velger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Motoren gjør bilen overraskende kvikk. Fra utsiden gir bilen mer signaler om noe som skal være litt uvanlig, men ikke nødvendigvis så sportslig. DS 7 har et avansert understell som leser av veien foran bilen for å forberede seg på det som kommer. Dette systemet gir bilen super komfort, og understellet er stivt nok til at bilen tar svinger rimelig flatt. Det gir ikke den karakteristiske gyngingen som de hydrauliske fjæringene fra eksempelvis en CX, men det holder klassisk Citroën-komfort i hevd.

Det er mye å like med DS 7, men det er én ting som hefter ved bilen. Det er ikke prisen, som ut fra motor, utstyrsnivå og opplevd kvalitet framstår som helt grei. Problemet er at den ikke kan leveres med firehjulstrekk. Noe som nærmest definerer bilen ut av sitt eget segment. Neste år skal DS 7 komme som ladehybrid med trekk på alle fire, da vil denne sære saken bli langt mer aktuell for den litt dristige delen av familie-SUV-markedet – hvis den del i det hele tatt eksisterer.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.