annonse

- Saken er ille, sier pasientombudet om helsetjenestene til Ronny Bratsberg

reagerer
reagerer: Pasient- og brukerombud i Hedmark og Oppland, Tom Østhagen, reagerer på den behandlingen Ronny Bratsberg har fått av norsk helsetjeneste. Privat foto
Får støtte
Får støtte: Ronny Bratsberg får støtte av pasiet- og brukerombudet. (Foto: Thomas Frigård)

Pasient- og brukerombudet er kritisk til den helsehjelpen CPRS-rammede Ronny Bratsberg har fått av helsevesenet.

Thomas Frigård

Årnes

- I denne saken er det veldig mye å påpeke og kritisere. Den er ganske opprivende og ille, sier pasient- og brukerombud i Hedmark og Oppland, Tom Østhagen.

Mangler samhandling

Etter en feilslått ryggoperasjon på Ahus i 2013 ble Ronny Bratsberg påført sykdommen CRPS, også kalt verdens mest smertefulle sykdom. Årnes-mannen sliter med uutholdelige smerter og spasmer, og den eneste behandlingen han er tilbudt er smertereduserende medikamenter og fysioterapi. Pasient- og brukerombudet mener at Ronny blir en kasteball.

- Det er en stor mangel på samhandling og koordinering av helsetjenester i denne saken. Det er sjelden det er så åpenbart og ille som i denne saken, sier Østhagen.

Pasient- og brukerombudet har merket seg at situasjonen til Bratsberg har blitt belyst av Raumnes og TV2, og nylig var Østhagen på besøk hos den CRPS-rammede mannen. Ombudet synes det var opprivende å høre hvordan Bratsberg opplever situasjonen.

- Alle brukere har rett til en individuell plan og rett til en koordinator, men dette funker ikke. Bratsberg har blitt overlatt til å være sin egen koordinator av helsetjenester samtidig som han sliter med betydelige smerter og helseutfordringer. Det er opprivende å oppleve, sier Østhagen.

Skuffet over NPE

Nevrologene ved Akershus universitetssykehus har erkjent at Bratsberg har blitt skadet for livet av den feilslåtte operasjonen, og nesbuen har rettet et erstatningskrav til Norsk pasientskadeerstatning (NPE) for det han har blitt utsatt for. NPE aksepterer imidlertid ikke det faktum nevrologene legger til grunn om skadene Bratsberg har fått. Etter fire år må pasienten fortsatt kjempe for å få utbetalt erstatning av det offentlige.

- Jeg er skuffet over at NPE ikke har tar til seg det spesialistene på Ahus mener om saken. Det forundrer meg, sier Østhagen.

Ombudet forsøker å bistå og hjelpe Bratsberg videre i saken.

Det er en stor mangel på samhandling og koordinering av helsetjenester i denne saken.

Tom Østhagen, pasient- og brukerombud

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.