annonse

Mediene slakter politiets pressetjenester etter politireformen

Kritisk
Kritisk: Redaktør i daglig leder i Raumnes, Fred C. Gjestad, er kritisk til at politiet gir pressen dårligere tjenester etter politireformen. (Foto: Thomas Frigård)
Politiet
Politiet: Politimester Steven Hasseldal. (Foto: Thomas Frigård)
Feil strategi
Feil strategi: Redaktør i Romerikes Blad, Magne Storedal, mener at politiets kommunikasjonsstrategi ikke holder mål. (Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix)

Politireformen skulle gi innbyggerne minst like gode tjenester som før, men pressen opplever dårligere tjenester. Redaktørene på Romerike og i Follo gir reformen en foreløpig strykkarakter.

Thomas Frigård

– Etter politireformen har det blitt vesentlig vanskeligere for pressen å få tak i operasjonssentralen, og dette gjør det vanskelig for oss i vårt arbeid med å oppdatere befolkningen om hva som skjer i lokalmiljøet. Dette er prinsipielt svært problematisk, og vi vurderer å løfte dette opp på et nasjonalt nivå, sier redaktør i Raumnes, Fred C. Gjestad.

Svekkede tjenester

Som et ledd i politireformen har alle operasjonssentralene i Øst politidistrikt blitt samlet til en ny og felles operasjonssentral i Ski. Målet med politireformen har vært å effektivisere politiets arbeid og innbyggerne har blitt lovet minst like gode tjenester som før. Etter at operasjonssentralen ble flyttet til Ski opplever mediene at pressetjenestene har blitt radikalt svekket.

– Vi hadde en god dialog med politiet tidligere, men vi opplever at den nå har blitt mye dårligere. Vi registrerer at politiet ofte ikke svarer, sier redaktør i Romerikes Blad, Magne Storedal.

Svarer ikke

Avisene Akershus Amtstidende (Amta), Østlandets Blad og Moss Avis har loggført at siden 8. mars har ringt politiet 25 ganger uten å få svar. Det samme opplever også de andre avisene.

– I forrige uke svarte operasjonssentralen kun én gang på våre henvendelser, og da ga de beskjed om at de ikke hadde tid til å snakke med oss. Pressetjenestene har blitt vesentlig dårligere etter reformen, og dette er rett og slett ikke bra nok, og de kan ikke skylde på innkjøringsrutiner, sier redaktør i Eidsvoll Ullensaker Blad. Roger Aarli-Grøndalen.

Feil strategi

Politiet har i større grad valgt å kommunisere med innbyggerne i form av Twitter- og pressemeldinger. Redaktørene på Romerike og i Follo mener dette er en feilslått strategi.

– Folk må oppleve at politiet er til stede og svarer og informerer om hva som hva som skjer i lokalmiljøet til befolkningen. Vi opplever i dag at politiet trekker seg tilbake og ikke svarer. I stedet legger de ut meldinger via Twitter og pressemeldinger. Dette er en informasjonsstrategi som ikke holder i 2018, sier Storedal.

Redaktørene mener at politiets manglende evne til å svare pressen medfører at verken avisene eller politiet klarer å løse sine samfunnsoppgaver om å holde innbyggerne informert om viktige hendelser.

– Når man opplever å ringe ti ganger til politiet uten å få svar, så er det ikke bra nok, sier Felicia Øystå i Amta.

– Enten har ikke politiet trimmet mannskapet sitt godt nok, eller så har de for få til å løse den tjenesten de skal gi innbyggerne. Dette er ikke greit, sier Jan Fossen, redaktør i Varingen.

Lover forbedringer

– Vi ser at vi har hatt utfordringer med leveransene våre til pressen, men vi jobber hardt, intenst og fortløpende med å forbedre dette, sier politiinspektør og leder av FOT, Olav Unnstad.

Han viser til at den nye operasjonssentralen i Ski har vært i drift i en drøy måned, og at denne sentralen nå har 25 avisredaksjoner å forholde seg til.

– Trykket på operasjonssentralen oppleves som noe større enn forventet, og vi erkjenner at vi har et forbedringspotensial. Men for oss er det viktig å komme ut med budskap til de vi er satt til å tjene, så vi har absolutt felles interesse av å gi gode tjenester til pressen, sier Unnstad.

– Har dere for få personer til å løse denne jobben?

– Nei, vi må nok være innstilt på å bruke litt tid til å få ting på plass. Vi har 25 redaksjoner å forholde oss til, og det er langt flere hendelser i det samme systemet som gjør det tidkrevende å lete seg fram til det journalistene ber om, sier Unnstad.

Han er ikke enig i kritikken mot at Twitter og pressemeldinger er en feil strategi.

– Ved å kommunisere med pressemeldinger har politiet allerede silet informasjon og tar på seg redaktørhatten for avisene?

– Jeg forstår spørsmålet, men vi ønsker å gi pressen informasjon utover Twitter og pressemeldinger også. Dette jobber vi med å forbedre, sier Unnstad.

thomas@raumnes.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.