annonse

Venteliste for å kjøpe brukte elbiler

DRIFTSSIKRE
DRIFTSSIKRE: – Får vi inn en brukt Leaf, går den ut igjen med en gang. Dette er de mest driftssikre bilene vi har i systemet, sier John Olav Øverby, som er elbil-ansvarlig hos Aasen Bil på Minnesund. (Foto: Rune Korsvoll)

– Vi har venteliste på folk som ønsker å kjøpe en brukt Kia Soul, sier Thorolf Rudolfsen i Bilsenteret R2. – Får vi inn en brukt Nissan Leaf, forsvinner den ut igjen med en gang, sier John Olav Øverby hos Aasen Bil.

  • Rune Korsvoll

Det er ikke bare nye elbiler som går unna som varmt hvetebrød hos norske bilforhandlere. Elbil-eventyret i Norge har vart så lenge at flere modeller nå kan kjøpes brukt. Og etterspørselen etter brukte elbil er stor. De økte satsene for vanlige biler i bommene rundt Oslo, er trolig en av forklaringene til folk nå står i kø også for brukte elbiler. En annen forklaring kan være at dette er en fin mulighet til å skaffe seg en billig, avgiftsfri bil og at det er venteliste på mange nye elbiler.

Svært driftsikre

– Tidligere var mange skeptisk til kvaliteten på elbilene. Hvis det fortsatt er noen skeptikere igjen der ute, kan jeg fortelle at de elbilene vi har solgt til nå er de mest driftssikre av alle Nissan-bilene våre. Og det sier ikke lite. Jeg kjenner faktisk ikke en eneste misfornøyd Leaf-kunde. Vi har biler som er kjørt opp mot 200.000 kilometer og batteriet på disse er fortsatt i fin form, sier John Olav Øverby, som er elbil-ansvarlig hos Aasen Bil på Minnesund.

Den samme erfaringen har daglig leder i Bilsenteret R2 på Herbergåsen, Thorolf Rudolfsen.

– Det ser ut til at de elektriske bilene er svært driftssikre. Vi selger stort sett alt det vi klarer å få tak i, sier han.

– Økningen av satsene i Oslo-bommene har gitt stor interesse for å brukt elbil. Jeg har snakket med forhandlere som tidligere hadde flere biler inne, men som nå er helt tomme. At det er mange som vil kjøpe, gjør at prisene presses opp, sier Christina Bu, som er generalsekretær i Den norske Elbilforeningen.

Batteriene holder

Spørsmålet mange stiller seg er hvor lenge batteriene i en elbil holder.

– Når det gjelder levetiden på batteriene, kan det se ut som om det ikke er noe stort problem. I Norge har vi elbiler som har gått langt i drosjetrafikk, men vi har ingen tilbakemeldinger om at dette har ført til at kapasiteten på batteriene har avtatt i betydelig grad, sier Christina Bu.

– Vi har ingen god metode for å sjekke tilstanden til elbil-batteriene, men vår erfaring så langt er at de ser ut til å holde veldig bra. Et batteri som har vært ladet mye på hurtiglader, kan imidlertid bli mer svekket enn batterier som er ladet på den langsomme måten, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, og legger til:

– NAFs juridiske avdeling har hatt noen klager fra medlemmer som har kjøpt brukte Nissan Leaf som er tatt inn til Norge av forhandlere utenfor Nissan-systemet. Noen kommer helt fra USA og har ikke norske garantier. I tillegg mangler de utstyr som navigasjon, ombordlader og varme i setene. Med bilene som er solgt gjennom Nissan-systemet, har det ikke vært noen problemer, sier Bergerud.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.