annonse

Slik unngår du avgifts-smell på den nye bilen

VIKTIG
VIKTIG: Skal du kjøpe ny bil i høst må du sikre deg at den leveres før 1. januar. Da unngår du en avgiftssmell som kan gjøre bilen 100.000 kroner dyrere. (Foto: Rune Korsvoll)

Skal du kjøpe ny bil i høst må du sikre deg at du slipper unna avgifts-smellen som kan komme 1. januar. Den kan fort bli på 50.000 kroner på en mellomstor bil og over 100.000 kroner på enkelte dyrere biler.

  • Rune Korsvoll

Fra 1. januar skal alle biler godkjennes etter den nye og strengere WLTP målemetoden for forbruk og CO2-utslipp. EU har tidligere antydet at CO2-tallene, som utgjør en stor del av grunnlaget for nybilavgiften i Norge, vil kunne øke rundt 21 prosent. Nå ser det ut til at økningen kan bli enda større. Det betyr i så fall at en Peugeot 3008 kan få en avgiftsøkning på over 75.000 kroner fra 1. januar, mens en Toyota Rav4 øker med over 83.000 kroner, ifølge Bilimportørenes Landsforening. En Volvo XC90 kan øke med over 100.000 kroner.

Problemet for deg som skal kjøpe bil i høst er at ingen vet noe sikkert om hvor stor økningen blir før Regjeringen har lagt fram sitt forslag for statsbudsjett 8. oktober. For deg som skal kjøpe ny bil i høst kan det bety et kraftig prishopp. Skriver du kontrakt nå på en bil som ikke kan levers før etter 1. januar, vil forhandleren gi deg prisen som gjelder i dag. Leveres bilen etter 1. januar kan den ha fått et solid avgiftshopp som du må betale.

Dette må du gjøre

For å sikre deg mot avgiftspåslag og prishopp er det noen ting du kan gjøre:

Det sikreste er å kjøpe en bil som er godkjent etter den gamle NEDC utslippsnormen som forhandleren garanterer at kan leveres før 1. januar. Det er viktig å få en slik garanti med i kontrakten for at en eventuell forsinkelse ikke blir belastet deg.

Ønsker du å kjøpe en WLTP-godkjent bil, som trolig ikke leveres før etter 1. januar 2019, så vente med å skrive kontrakt til etter at statsbudsjettet er lagt fram i begynnelsen av oktober. Da vil det komme signaler på hvor stor avgiftsøkningen og prisøkningen kommer til å bli.

Den siste muligheten er å kjøpe en elektrisk bil. Den er fritatt for avgifter, har dessuten ikke noe CO2-utslipp fra motoren og blir således ikke gjenstand for et prishopp som følge av økt CO2-avgift. Om politikerne gjør noen endringer rundt elektriske biler i det kommende statsbudsjettet – som for eksempel å innføre halv moms – vet vi heller ikke noe om før statsbudsjettet legges fram.

Du kan også satse på såkalt privat-leasing. Det betyr at du leier en bil i tre eller fire år og betaler en fast sum i måneden. Men også her må du sikre deg at bilen du skal leie blir registrert før 1. januar. En avgiftsøkning vil nemlig også påvirke månedsleien for leasingbiler.

Slik kan avgiften øke

  • Hyundai i30 1,4: CO2-utslipp i dag 120 gram. Etter WLTP 145 gram. CO2-avgiften øker med kr 56.005,-
  • Mercedes-Benz E200 T: CO2-utslipp i dag 159 gram. Etter WLTP 192 gram. CO2-avgiften øker med kr 87.330,-
  • Nissan Qashqai: CO2-utslipp i dag 134 gram. Etter WLTP 162 gram. CO2-avgiften øker med kr 73.683,-
  • Skoda Octavia: CO2-utslipp i dag 115 gram. Etter WLTP 139 gram. CO2-avgiften øker med kr 44.838,-
  • Volvo XC90 T6: CO2-utslipp i dag 186 gram. Etter WLTP 223 gram. CO2-avgiften øker med kr 108.655,-.
  • VW Golf 1,5 TSI: CO2-utslipp i dag 114 gram. Etter WLTP 138 gram. CO2-avgiften øker med kr 47.609,-
Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.