annonse

Kjempe-SUV fra BMW

MONSTER-SUV
MONSTER-SUV: Til våren kommer BMW X7 til Norge, som blir en av de aller største SUV-ene på markedet. (Foto: Produsenten /)
VANLIG DESIGN
VANLIG DESIGN: BMWs designsjef Adrian van Hooydonk sier mange av deres kommende elbiler vil se helt vanlige ut, men ikke alle. (Foto: Produsenten /)

BMWs 7-serie er en veletablert luksusbilserie, som har eksistert siden 70-tallet. Nå får bilene i serien selskap av en SUV.

  • NTB

BMWs 7-serie er en veletablert luksusbilserie, som har eksistert siden 70-tallet. Nå får bilene i serien selskap av en SUV.

– Globalt forventes det at salget av de virkelig store, luksuriøse SUV-ene vil vokse med rundt 70 prosent de neste årene. Helt nye BMW X7 er dermed et godt eksempel på at BMW satser bredt og i alle segmenter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge, i en pressemelding.

X7 er 515 centimeter lang, to meter bred og 180 centimeter høy. Det vil si at den er 23 centimeter lengre og 6 centimeter høyere enn X5.

Fronten understreker at dette en svær bil, dominert av en gigantisk nyregrill. Den kan også leveres som sjuseter.

X7 kommer med tre motoralternativer, to dieselmotorer på henholdsvis 265 og 400 hestekrefter og en bensinmotor som yter 340 hestekrefter. Billigste utgave, med minste diesel, starter på 1,27 millioner kroner. De første bilene kommer til Norge i mars.

BMW roer ned elbildesignen

BMWs designsjef Adrian van Hooydonk sier til Auto Car at designen til i3 og i8 ble gjort spesiell, slik at elbilene skulle skille seg fra bensin- og dieselbilene fra selskapet. En linje han sier vil tones ned i tiden framover, når elbilene blir et mer vanlig syn på veiene.

– Elektrisk mobilitet vil spre seg utover hele vår modellinje på temmelig kort tid, på en måte som vil gjøre at du tenker at elektrisk eller ladehybrid bare er en opsjon man krysser av for når man bestiller en bil, sier han til magasinet.

Samtidig sier van Hooydunk at det fortsatt skal være rom for at designerne kan gjøre i-bilene litt annerledes. Det første eksemplet på en mer moderat elbildesign kommer med iX3, som er ventet i 2020.

VANLIG DESIGN
VANLIG DESIGN: BMWs designsjef Adrian van Hooydonk sier mange av deres kommende elbiler vil se helt vanlige ut, men ikke alle. Foto: Produsenten /
Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.