annonse

Dette er de nye, kule elbilene i 2019

: HONDA URBAN EV (Foto: )
: VW ID (Foto: )
: VOLVO V40 ELECTRIC (Foto: )
: TESLA MODEL 3 (Foto: )

Norge er elbil-land nummer ett i verden og det er lange ventelister på mange av de elbilene som er i butikken. Men nå starter elbil-racet for fullt, med mange nye og spennende modeller det neste året.

  • Rune Korsvoll

– Vi skal bli den ledende produsenten av elektriske biler i verden. Framtiden starter med Audi e-Tron Qauttro i høst og fortsetter med VW ID F og Porsche Mission E i 2019. Innen 2025 skal vi selge 3 millioner elektriske biler årlig, sa den nye sjefen for VW-gruppen Herbert Dies på selskapets generalforsamling i mai.

Omtrent samtidig – på den store bilutstillingen i Beijing – fortalte Volvo-sjef Håkan Samuelsson om den svenske fabrikkens mål: – I 2025 skal halvparten av alle bilene vil selger være rene elbiler.

BMW lover 12 elektriske biler innen 2025, Mercedes 10 rene elbiler innen 2022 og så videre.

Her er noen av de mest spennende elbilene som kommer neste år.

KIA NIRO ELECTRIC: Niro får Kias nyeste generasjon elektriske drivlinje med en 64 kWh lithium-polymer batteripakke. Rekkevidden er målt til 450 kilometer etter den nye, strenge WLTP-testen. Lansering i Norge blir i desember.

TESLA MODEL 3: Bilen skulle etter planen bli lansert i Norge i høst, men er blitt kraftig forsinket på grunn av tregere produksjon enn planlagt. Dette er Teslas folkebil, som skal bli et rimeligere alternativ enn Model S og X. Hvor mange nordmenn som har bestilt bilen ønsker ikke Tesla å si noe om.

AUDI e-TRON SPORTBACK: Bilen kommer til å få mye av den samme teknologien som e-Tron Quattro, men får mer personbilpreg. Dette er konseptbilen som ble vist på Frankfurt-utstillingen i fjor høst. Vi forventer at den produksjonsklare bilen vises høsten neste år.

HONDA URBAN EV: Foreløpig har vi bare sett den som en konseptbil, men mottakelsen fra publikum har vært så god at Honda har bestemt seg for å starte produksjonen allerede seint i 2019. Dette er et par år tidligere enn først antatt. Bilen er under fire meter lang og blir en bybil med en rekkevidde på rundt 250 kilometer.

MINI ELECTRIC: På Frankfurt-utstillingen i fjor fikk vi en forsmak på nye, elektriske Mini som kommer i 2019. Dette blir BMW-konsernet første rene elbil etter i3, som ble lansert i 2013. Tekniske data på bilen er ennå ikke tilgjengelig, men regn med en rekkevidde på rundt 300 kilometer.

MERCEDES EQC: Denne SUV-en er den første i en serie elektriske biler fra Mercedes. Foreløpig holder Mercedes kortene tett til brystet, men bilen får to elmotorer – en foran og en bak – som gir firehjulstrekk. Ytelsen blir på rundt 400 hester og rekkevidden på omtrent 500 kilometer.

PORSCHE TAYCAN: Også Porsche tvinges til å satse på elektriske biler med de nye EU-kravene til avgass som kommer i 2021. ”Familiebilen” Taycan blir den første på veien i 2019. Med to motorer, firehjulstrekk, firehjulsstyring hentet fra 911 og 0-100 på 3,5 sekunder, blir dette fortsatt en sportsbil av ypperste klasse.

VOLVO V40 ELECTRIC: Volvo har lovet at deres første rene elbil skal vises mot slutten av 2019. Den bygges på den samme plattformen som XC40, men blir etter alt å dømme en femdørs kombi. Også XC40 kommer som elbil i 2020 og bygges på Volvo-fabrikken i Gent, Belgia.

VW ID: Med ID-serien vil VW bli verdens dominerende elbil-produsent. Denne familiebilen er først ute og skal bli 7.000-8.000 dollar billigere enn Tesla Model 3, ifølge VWs sjefstrateg Thomas Sedran. Hva det vil si i Norge, er vanskelig å spå, men trolig fra rundt 300.000 kroner dersom avgiftsfritaket på elbiler fortsatt gjelder. ID får en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer i forskjellige utgaver.

redaksjon@raumnes.no



Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.