annonse

Den nye Ford Focus kan startes fra frokostbordet

BARSKERE
BARSKERE: – Focus har fått en utseende som står i stil til de sportslige kjøreegenskapene, konstaterer Øistein Øynebråten Indset hos Sulland på Jessheim. (Foto: Rune Korsvoll)

Hadde det ikke vært for Ford-merket i grillen, hadde det vært vanskelig å se at dette er nye Focus.

  • Rune Korsvoll

Utseendet er blitt betydelig mer sportslig og den har fått nytt, spennende utstyr. Vi har allerede funnet vår favoritt: En sur vintermorgen med minus 20 grader, kan vi sitte ved frokostbordet, starte bilen og sette på varmen med en app på telefonen.

– Vi synes bilen er blitt betydelig barskere og mer spennende. Spesielt denne ST-line utgaven har fått et utseende som står godt i stil til de sportslige kjøreegenskapene som Focus alltid har hatt, Øistein Øynebråten Indset hos Sulland på Jessheim.

«Spesielt denne ST-line utgaven har fått et utseende som står godt i stil til de sportslige kjøreegenskapene som Focus alltid har hatt.»

– Foreløpig har vi fått femdørs-utgaven i butikken, men om noen uker er også stasjonsvognen på plass. Den blir trolig bestselgeren her hos oss. Den er blitt større og mer komfortabel. Akselavstanden er økt, noe som gir bedre beinplass i baksetet. Med et bagasjerom på over 600 liter i tillegg, er Focus stasjonsvogn plutselig blitt en fullgod familiebil.

– Når det gjelder kjørekomforten, så vil jeg spesielt framheve at støynivået i kupeen er blitt lavere. Jeg merker stor forskjell på gamle Focus, som jeg har hjemme, og denne nye. Utstyret er også betydelig bedre. Et head-up display, som viser viktig informasjon rett på frontruten, og en adaptiv fartsholder, som holder avstanden til bilen foran deg ned til null kilometer i timen, er i hvert fall noe jeg ville valgt. I tillegg tror jeg mange vil velge det nye åtte-trinns automatgiret sier Indset.

«Den er overraskende sprek og har fått sylinderkutt for å spare bensin.»

– Når det gjelder motorvarianter, så tror vi utgaven med tre sylindrer og 125 hester blir bestselgere. Den er overraskende sprek og har fått sylinderkutt for å spare bensin. Det betyr at den helt uten at du merker det kutter ned til drift på to sylindrer når du kjører uten særlig belastning på motoren, sier han og legger til:

– En slik bil i ST-line utgave, koster fra 307.000 kroner her hos oss.

redaksjon@raumnes.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på raumnes.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.