annonse

Bilfirma på to hjul

FLERE ÅR
FLERE ÅR: Urban Infrastructure Partner startet med bysykler i Oslo i april 2016. (Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix /)
SAMARBEID
SAMARBEID: Representanter fra Møller Mobility Group, Selvaag Invest og Urban Infrastructure Partner som sammen skal bygge ut sykkeldelingstjenester i storbyene. (Foto: Kilian Munch /)

Norges største bilimportør kjøper seg inn i sykkeldelingselskap.

  • Morten Abrahamsen / NTB

Møller Mobility Group som blant annet importerer bilmerkene Audi, Seat, Skoda og Volkswagen til Norge, kjøper seg inn i sykkeldelingsselskapet Urban Infrastructure Partner (UIP). UIP står bak bysyklene i Oslo, Bergen og Trondheim.

– Sykkeldeling er en raskt voksende «last mile»-transportløsning som utfyller og komplementerer bilbasert mobilitet i urbane områder. Teamet bak UIP utgjør et unikt kompetansemiljø innen mobilitet i Norge med god operasjonell, finansiell og strategisk forståelse, sier konsernsjef Terje Male i Møller Mobility Group i en pressemelding.

Dagens majoritetseier Selvaag Invest investerer ytterligere ved å konvertere aksjonærlån til aksjekapital. Etter emisjon vil Selvaag Invest eie 47 prosent og Møller Mobility Group 20 prosent, og gründernes eierskap vil samlet være på 33 prosent.

Mikro-mobilitet

Møller Mobility Group mener vi i dag er inne i tid med nye forbrukervaner, styrt av teknologi og endret regulering, som gjør at folk i urbane strøk søker nye transportmåter. De sier også at det går i retning av at brukeren ønsker ordninger der én billett gir tilgang til flere forskjellige transportmetoder. Selskapet gikk i fjor inn i bildelingsselskapet Hyre.

– Vi ser svært gode vekstvilkår for fremtidsrettede «micro-mobility»-tjenesteleverandører som opererer i godt samspill med byen og byens transportnettverk, sier Male.

– Vi har store planer hovedsakelig innen to områder: å levere og drifte bysykkeltjenester i Norden, og å få nye brukere av vår digitale plattform globalt.

SAMARBEID
SAMARBEID: Representanter fra Møller Mobility Group, Selvaag Invest og Urban Infrastructure Partner som sammen skal bygge ut sykkeldelingstjenester i storbyene. Foto: Kilian Munch /

Norge og Oslo var tidlig ute med bysykler. Vi ser at en rekke byer i Norden nå vurderer ulike bysykkeltjenester, sier gründerne bak UIP, Axel E. Bentsen, Trond Christensen og Kristoffer Bøe Henriksen.