BILDETEKST: Rådgivere: Mette Røstad og Elisabeth Ovell utvider Fortunas-konseptet til også å omfatte rådgivning og veiledning. Foto: Lisbet Bekkeli Amundsen

Bruktbutikk-gründere utvider med rådgivningstjenester

Ved skilsmisse eller ektefelles dødsfall er spørsmålene ofte mange. Hvor kan man få økonomiske råd, og hvor kan man søke praktisk hjelp? Damene i Fortunas AS tilbyr sin kompetanse.

Publisert 23.12.2017 kl. 10.18. Oppdatert kl. 10.18.

Årnes

I august startet Elisabeth Ovell og Mette Røstad gjenbruksbutikken Fortunas Shop på Runni. Da fortalte de om en helhetstanke bak sitt konsept, der målet i tillegg til å selge klær for en billig penge var å tilby rådgivningstjenester for mennesker i vanskelige situasjoner som for eksempel ved skilsmisse og ektefelles dødsfall.

- Mange tror de ikke vil klare seg økonomisk etter en skilsmisse, og de vet ikke hvor de skal starte for å få hjelp. Men det finnes mange muligheter. Mange trenger også hjelp til å ordne praktiske ting for eksempel i forbindelse med ektefelles dødsfall, sier Ovell.


Egen erfaring

Hun har over 15 års erfaring fra rådgivning innen bank og forsikring, og venninne og kollega i Fortunas, Mette Røstad, har like lang erfaring innen ledelse og coaching. I tillegg har de felles erfaring fra ekteskapsbrudd og utfordringer med å samtidig takle hektiske jobber og å ta seg av barna.

- Vi har begge vært sykmeldt uten å vite helt hvor vegen gikk videre. Et menneske er så sammensatt og behovene er forskjellige, men for de fleste er det viktig å bli sett. I Fortunas shop gir vi sykmeldte mulighet til jobbpraksis gjennom Hapro. Vi opplever at mange har behov for å snakke med noen andre enn saksbehandler på Nav. En del kunder i butikken vår setter seg ned og snakker om at de ikke føler seg sett og forstått. De føler seg som et saksbehandlingsnummer. Vi ønsker å bruke vår erfaring til å hjelpe dem til å komme seg videre. Fortunas shop har blitt et lavterskeltilbud og et møtepunkt for mange forskjellige mennesker. Vårt mål er i tillegg å bistå mennesker med råd og veiledning i vanskelige livssituasjoner, sier Ovell.


Økonomiske råd

Hun tilbyr økonomisk rådgivning, og tjenesten er spesielt rettet mot mennesker som har vært gjennom separasjon og skilsmisse eller ektefelles dødsfall.

- Vi tilbyr alt fra praktisk rådgivning i forhold til lån og budsjett til å innhente informasjon om rettigheter og stønader. Ingen skal behøve å bli værende i et ulykkelig ekteskap fordi man ikke har råd til å skille seg, sier hun.

I tillegg tilbyr de hjelp til praktiske gjøremål og elektronisk kommunikasjon for eldre.

- Kunnskap om elektronisk kommunikasjon, som for eksempel nettbanktjenester, er ofte fraværende for eldre mennesker, og vi ønsker å hjelpe dem i gang, sier Røstad.

Hun har lang erfaring fra butikkledelse og har utdanning innen coaching fra BI. Hun hjelper menneskene i butikken til videre utvikling både personlig og yrkesrettet.

- Jeg ønsker at kundene skal få økt selvtillit og selvfølelse og at de skal finne ut hva de egentlig vil og drømmer om. Vi kan også gi hjelp med praktiske utfordringer som for eksempel å finne nytt bosted og innrede med gjenbruk, fortsetter hun.

De tror at det å gi folk en praksisplass og et arbeid å gå til tidlig i en sykmeldingsperiode gjør at de blir raskere friske. I nær framtid ønsker de å gjøre konseptet større med flere butikker som kan være et møtepunkt og gi praksisplasser.


Les mer om: nyheter

Siste saker Gå til framsida